B3  Vanhurskauden hedelmä

 

 

 

Rukoilen ... että olisitte puhtaita ja moitteettomia Kristuksen päivään saakka, täynnä vanhurskauden hedelmää, jon-ka Jeesus Kristus saa aikaan Jumalan kunniaksi ja ylis-tykseksi (FIL 1:9-11). Hän ... on kasvattava vanhurs-kautenne hedelmät (2 KOR 9:10). Herra teki kansansa hyvin hedelmälliseksi (PS 105:24).

 

Niin kuin … puutarha saa kylvetyn siemenen kasvamaan, niin saattaa Herra versomaan vanhurskauden ja kii-toksen kaikkien kansojen nähden (JES 61:11). Vaeltakaa valon lapsina, sillä valon hedelmä ilmenee kaikenlaisena hyvyytenä, vanhurskautena ja totuutena (EFES 5:8-9).

 

Jumala antaa kasvun. Te olette Jumalan viljelysmaa (1 KOR 3:7,9).

 

Seurakunta ja sen jokaisen yksilön sydämen maaperä on Jumalan sanan siemenen kasvualusta, Hänen rakas viljelys-maansa ja puutarhansa. Jumala huolehtii sen kasvusta ja hyvän hedelmän aikaansaamisesta nimensä kii-tokseksi ja kunniaksi. Tästä vanhurskauden hedelmien monipuolisesta sadosta poimimme seuraavassa Raamatusta muutamia hedelmälajeja.

 

Kun tutkit niitä, huomaat sen jo sivulla A3.3 Hengen hedelmien yhteydessä mainitsemamme tosiasian, että yksilö-uskovina emme ole kantamassa kaikkia hedelmälajeja samalla runsaudella. Jumalan viisautta on, että aina emme edes näe itsessämme kypsyvää hyvää hedelmää. Suuri Puutarhuri on istuttanut kunkin meistä viljelysmaalleen etu-käteen valitsemaansa paikkaan aivan tietynlaista valon hedelmää tuottamaan. Kristusvalossa kasvavilla taimilla on myös erilaiset kypsymisajat. Sisäinen muuttumisemme ja vahvistumisemme, kilvoittelumme pimeyden tekojen hylkää-miseksi ja pukeutumisemme valon varusteisiin vaatii yksilöl-lisen ajan. Kasvuaikataulu, jonka Jumala on asettanut ympä-röivään kasvikuntaan, näyttää usein vaikuttavan kasvin käyt-tötarkoitukseen: jykevän tammipuun täysi-ikäisyyden saa-vuttaminen kestää sata vuotta, herkullisen kesäkurpitsan vain muutaman kuukauden. Sama periaate pätee usein hengel-lisessä kypsymisessäkin: vaativa kutsumus edellyttää pitkän kasvatusajan.

 

Kuten yllä Raamatusta luimme, on Kristus vanhurskauden hedelmän aikaansaaja meissä ja meidän kauttamme. Sen vuoksi luonnollisen ihmisemme ponnistelu hedelmällisyyden lisäämiseksi ja nopeuttamiseksi ei enennä satoa. Itseemme katsomisen sijaan uskon silmämme tulisi suuntautua Jee-sukseen. Jumala ei ole riippuvainen menneisyydestämme, ympäristöstämme, lahjoistamme (tai niiden puutteesta), luonteemme tai itsetuntomme heikkoudesta. Hän on laatinut elämäämme varten yksilöllisen kasvuaikataulun ja työsken-telee Henkensä kautta tervehtymisemme puolesta aikomansa hedelmälajin esiin tuomiseksi. Meidän tehtävämme on vain seurata Jeesusta, seurustella Hänen kanssaan ja elää us-konkuuliaisuudessa Hänen sanalleen. Jeesuksen opetuslapsil-leen antama lupaus hedelmän kantamisesta koskee myös meitä: 

 

Se, joka pysyy Minussa ja jossa Minä pysyn, kantaa paljon hedelmää, sillä ilman Minua te ette voi tehdä mitään (JOH 15:5)

 

UT:sta löydämme ainakin seuraavat seitsemän erilaista he-delmälajia, joita Herra Jeesus omissaan kasvattaa. Niiden välityksellä Jumalan valtakunta etenee maailmassa. 

 

a)  Pelastuksen hedelmä

Maa kasvakoon pelastuksen hedelmää ja versokoon vanhurskaus (JES 45:8; PR 1992). Te saavutatte uskonne päämäärän, sielujen pelastuksen (1 PIET 1:9). 

 

b)  Parannuksen hedelmä

Tehkää parannuksen soveliaita hedelmiä (MATT 3:8.) Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen (2 KOR 7:10).  

 

c)  Hengen hedelmä

Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämie-lisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsehillintä (GAL 5:22. Katso sivu A3.3). Tavoittele kärsi-vällisyyttä (1 TIM 6:11). Vanhurskauden hedelmä on rauha (JES 32:17). Vanhurskauden siemen kylvetään rauhan tekoina, ja se tuottaa hedelmän niille, jotka rauhaa rakentavat (JAAK 3:18; PR 1992).

Jälkeenpäin  se (jumalallinen kuritus) antaa hedelmänään vanhurskauden ja rauhan niille, joita on sen avulla har-joitettu (HEPR 12:11).

 

d)  Pyhityksen hedelmä

Teidän hedelmänne on pyhitys (ROOM 6:22). Pyrkikää pyhitykseen (HEPR 12:14). Koska meillä siis on nämä lu-paukset, rakkaani, puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hen-gen saastaisuudesta, saattaen pyhityksemme täydellisek-si Jumalan pelossa (2 KOR 7:1). 

 

e)  Hyvien tekojen hedelmä

Rukoilemme, että ... kantaisitte hedelmää kaikissa hyvissä teoissa (KOL 1:10). Älkää unohtako tehdä hyvää ja jakaa omastanne, sillä sellaisiin uhreihin Jumala mieltyy (HEPR 13:16). Hän antoi itsensä lunastaakseen meidät kai-kesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudek-si kansan, joka ahkeroi hyviä tekoja (TIIT 2:14)

 

f)  Huulten hedelmä

Uhratkaamme siis Hänen kauttaan aina Jumalalle kii-tosuhria, niiden huulten hedelmää, jotka tunnustavat Hänen nimeään (HEPR 13:15). Vanhurskaan suu kantaa vii-sauden hedelmää. Vanhurskaan huulet tietävät, mikä on Herralle mieleen (SNL 10:31-32). Sävyisä vastaus taltuttaa kiukun. Viisaiden kieli puhuu tietoa taitavasti (SNL 15:1-2).

 

g)  Sielujen hedelmä

Tervehdys Epainetokselle, rakkaalle veljelleni, joka on Aa-sian ensi hedelmä Kristukselle (ROOM 16:5). Hyvään maahan kylvetty tarkoittaa sitä, joka kuulee sanan ja ym-märtää sen ja tuottaa sadon (MATT 13:23).

 

 

Tämän sivustomme tarkoituksena on tutkia, millä taval-la Suuri Puutarhuri hoitaa ja uudistaa omistamaansa viljelysmaata eli seurakuntaansa yksilöineen, jotta se tuottaisi maailmassa mahdollisimman moninkertaisen sadon. Ju-malamme on tosi kärsivällinen odottaessaan hedelmää kyl-vämälleen kalliille siemenelle (JAAK 5:7-8). Monien sanan-paikkojen rohkaisemana me saamme uskoa, että Hänellä on varattuna erityinen kevätsateen aika ennen elonkorjuun alkamista. Se on lyhyt, mutta voimakas, Hengen sateen "kuuro", joka määrällisesti ja laadullisesti kypsyttää Ju-malan viljan leikkaamista varten. Se on Jumalan vastaus lastensa rukouksiin läheisten, kotikaupunkien asukkaiden ja maailman kansojen puolesta keskellä ahdistavaa aikaa. Koro-napandemia, Ukrainan sota ja talouslama ravistelevat ihmisen perusturvallisuutta, joka on rakennettu ilman Jumalaa. Ne ovat Jumalan sallimia etsikonaikoja, jotta ihmiskunta kääntyisi parannuksessa Hänen puoleensa.

 

Hengen viimeistä kevätsateen siunausta tarkastelemme si-vuilla Elian esimerkki ja Kevätsade. Viimeisen elonleikkuun olosuhteita Danielin ennustuksen valossa tutkimme sivuil-la Keskiyön pimeys ja Danielin kirjan lukujen 11 ja 12 selitys. Maan sadonkorjuun kolmea vaihetta käsittelemme sivulla Sa-donkorjuun vaiheet.