C3.5  Suojamuurin rakentaminen uudelleen

 

 

Vanhan Testamentin Esran ja Nehemian kirjat kertovat yksityiskoh-taisesti edellisellä sivulla mainitusta Jerusalemin jälleenrakenta-misesta. Serubbaabelin, Esran ja Nehemian johdolla raken-taminen tapahtui vaiheittain. Voimme nähdä siinä esikuvalliset periaatteet hengen ja mielen uudistamistyöstä, jonka Herran Henki käynnistää uskoon tulleessa ihmisessä. Jälleenrakentaminen eteni alla kuvatussa järjestyksessä. Vaiheet 1-4, jotka edeltävät var-sinaisen suojamuurin pystytystä, käymme läpi nopeasti kerraten, sillä olemme perehtyneet niihin jo aiemmin tällä sivustolla.

 

 

1. Alttarin rakentaminen (ESRA 3:1-2)

 

Uhrialttari polttouhreineen on esikuva Jeesuksesta, Hänen lunastustyöstään Golgatalla ja uskonyhteydestä Jumalaan sen uhrin ansiosta, jonka Jeesus antoi. Hengen parantava työ ihmi-sessä alkaa aina tämän alttarin kuntoon laittamisella uudes-tisyntymisen yhteydessä (sivut A1.3, A1.4 ja A1.5). Raamatun mukaan myös sisäinen paraneminen on Kristuksen lunastushaa-vojen ansiota (1 PIET 2:24). 

 

 

2. Temppelin rakentaminen (ESRA 5:2)

 

Jerusalemin temppeli on ennakkokuva Hengen asuinsijasta uskovassa. Se rakennetaan Kristus-perustukselle ja erotetaan (pyhitetään) Jumalalle.23) Niin kuin Serubbaabel ja Esra toivat temppeliin mukanaan kulta- ja hopea-aarteita 24), samoin Henki välittää uskovalle hengellisiä lahjoja Kristukselta (mm. sivut A3, A4 ja B2.2). Herran Henki ryhtyy rakentamaan ja uudistamaan temppeliään niin kuin sivuilla B ja C olemme kuvanneet. 1 TESS 5:23-24 mukaan Hänen pyhittävä työnsä kohdistuu samanai-kaisesti koko hengen, sielun (mielen) ja ruumiin muodostamaan ihmisolemukseen. Kreikan pelastusta tarkoittava sana soteria (mm. TIIT 2:11) merkitsee paitsi armahdusta (syyllisyydestä) ja va-pahtamista (iankaikkisesta kuolemasta) myös terveyttä (sisäistä hyvinvointia) ja ihmisen persoonallisuuden ja luonteenomaisten ominaisuuksien säilymistä alkuperäisinä a). Pelastettu pääsee osalliseksi prosessista, jossa Jumalan armo muuttaa häntä kohti sellaista aitoa ihmistä, joksi Jumala hänet alunperin tarkoitti.  

 

 

3. Sanan opettaminen (ESRA 7:6-10)

 

Pappi Esran johdolla Jumalan lain kirja luettiin ja selitettiin kansalle niin, että luettu ymmärrettiin.25) Hengen tärkein työväline kristityn mielen uudistamisessa on Jumalan sana, jota vain Hän osaa opettaa oikein (sivut B2.3, C1.1 ja C2.1). Esran harjoittama ohjaus edustaa esikuvaa Hengen opetustyöstä. Ihmisen sisäisen paranemisen kannalta Raamatun lohdutus ja vakuutus Jumalan rakkaudesta on aivan keskeistä. Se lääkitsee koko meidän ole-muksemme (SNL 4:20-22). 

 

 

4.  Entisen elämän hylkääminen (ESRA 9:1-6)

 

Esra itki Israelin harjoittamaa Jumalan sanan vastaista elämän-tapaa. Kansa, joka näki pappinsa murheen, taivutti sydämensä parannukseen.26) Herran Henki toimii samalla tavalla: Hän vertaa Jumalan sanassaan ilmaisemaa tahtoa uskovan vaellukseen ja havaitessaan ristiriidan synnyttää murheen uskovan omaan-tuntoon. Tällöin kuuliaisuus (parannus) on mielen muuttamista sanan edessä; se on halua hylätä vanhan ihmisen perintö (liha) ristille.27) Vaikutettuaan uskovassa tahdon taipumisen Henki lahjoittaa myös voiman entiseen elämään kuuluneiden lihan tekojen kuolettamisen käytännön tilanteissa.28) Näitä lihan ja hen-gen sekä tahdon ja voittovoiman välisiä suhteita olemme kä-sitelleet jo sivuilla A3.2, B2.1, B2.4, C1, C2 ja C6.

 

 

5.  Suojamuurin rakentaminen uudelleen (NEH 2:11-18; 6:15-16; 7:1)

 

Neljän edellä mainitun perustavan vaiheen jälkeen oli Jerusalemin jälleenrakentamisessa vuorossa muurien ja porttien pys-tyttäminen. Työnjohtajana toiminut käskynhaltija Nehemia on esikuva voiman, rakkauden ja viisauden Hengestä, jonka vai-kutuksesta pelastuksesta tulee turvamuuri ja rauhan linna uskovan sisimpään. Edellä mainitun kreikankielen pelastusta tarkoittavan käsitteen soteria yksi merkityksistä on juuri suoja ja varjelus a). Pelastus Jeesuksessa tarjoaa lujan varustuksen mie-len suojaksi Paholaisen valheita vastaan. Hänessä uskallan nähdä itseni ja asemani silmillä, joilla Isä katselee lastaan.    

 

Jumalassa on pelastukseni. Hän on minun voimani kallio ja turvani (PS 62:8). Pelastuksen Hän asettaa muuriksi ja valliksi (JES 26:1). Olkoon hyvinvointi muuriesi sisällä, rauha linnoissasi (PS 122:7). Hän tekee lujiksi porttiesi salvat (PS 147:13).

 

Nehemialla oli valmis suunnitelma vanhan muurin raivaamiseksi ja uuden pystyttämiseksi. Sen toteuttamisessa hän tarvitsi fyysisesti riittävän vahvojen juutalaisten apua. Jumala on myös laatinut hyvän suunnitelman särkyneen sisimpämme jälleenrakentamiseksi (EFES 1:3-8). Kelvottoman uskomusvakan (jonka määrittelim-me sivulla C3.4) poistamisessa uskovan mielestä ja sanan mu-kaisen turvamuurin rakentamisessa tilalle Herran Henki käyttää usein työtoverinaan seurakuntaa, sen tarjoamaa opetusta, sielunhoitoa sekä rohkaisevaa käytännön tukea. Jeesuksen seu-raajien mahdollisuudesta auttaa toisiaan Raamattu opettaa mm. näin:

 

Kehotamme teitä: … rohkaiskaa alakuloisiatukekaa heikkoja (1 TESS 5:14). Olkoon rakkautenne vilpitöntä. Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämisiä toi-sianne kohtaan. Meidän vahvojen tulee kantaa heik-kojen vajavuuksia eikä elää itsellemme mieliksi (ROOM 12:9-10; 15:1). Omasta puolestani olen kyllä varma teis-tä, veljeni (ja sisareni), että olette täynnä

               a)  hyvyyttä  ja

               b)  kaikkea tietoa  ja myös

               c)  kykenette neuvomaan toinen toistanne                                (ROOM 15:14).

 

a) Uskomusvakkansa alle käpertynyt kristitty kaipaa erityisen rohkaisevaa välittämistä ja lempeää kohtaamista seurakunnan keskellä. Langenneen maailman lyömän valheellisen minäkäsi-tyksen korjaamiseksi vasta uskoon tullut tarvitsee runsaasti vas-takkaisia kokemuksia ja itseä koskevia totuuden mukaisia viestejä. Kaltoin kohdeltu ei tule hoidetuksi parannuksen ja itsensä kiel-tämisen tietä korostamalla, sillä hänen haavansa ovat ulkopuolelta lyötyjä. Ne ovat usein jo varhaislapsuudessa alitajuntaan pai-nettuja ja vielä sitomattomia. Aivan aluksi hänen itsensä täytyy tulla nähdyksi ja kuulluksi eli puretuksi; hänen täytyy voida puhua kaikessa rauhassa tunteistaan, ajatuksistaan ja menneisyydestään luotettavalle ja ymmärtäväiselle ystävälle. Ensimmäiseksi siis Paavalin tarkoittama helläsydäminen hyvyys on kuuntelevien korvien, myötätuntoisen läsnäolon ja ajan antamista men-neisyyden ruhjeita mielessään kantavalle.

 

b) Yhä useampi Jeesuksen tykö saapuva on maailmassa ehtinyt kadottaa käsityksen itsestä arvokkaana Jumalan kuvana. Pimeys on punonut tilalle vääristyneen kuvan ihmisestä sokean evoluution tuotoksena. Turvattomassa kasvuympäristössä eläneenä nuori kristitty saattaa nähdä itsensä syrjään laitettuna ja hyödyttömänä Herran lamppuna - ehkä lopullisesti korjauskelvottomana. Tämän varalle Jumala on lahjoittanut lopun ajan seurakunnalle yhä enemmän tietämystä varhaisten vuosien merkityksestä itsetunnolle ja itseluottamukselle (sivut C3.3 ja C3.4). Valheellisella uskomusvakalla kuormitettu ihminen ei aina osaa yhdistää varhaisia kokemuksiaan kielteisiin tulkintoihinsa itsestä ja Jumalasta. Sanan- ja ihmistuntemuksella sekä tiedon ja viisauden sanoilla varustettu sielunhoitaja voi auttaa häntä kohtaa-maan (tunnistamaan ja nimeämään) lukkiutuneet tun-teensa, pelkonsa, epäilyksensä, ahdistuksensa ja häpeän-sä. Tunteiden käsittelemisen jälkeen ne voidaan jättää yhteisessä rukouksessa Jumalalle, joka tietää ja ymmärtää kaikki sisimmän salaisuudet. Toipuminen vaatii aikaa; se tapahtuu aina lopulta rakastavan Taivaallisen Isän taitavissa käsissä ja voimassa.

 

c) Mielen turvamuurin rakentamisen kolmannessa vaiheessa seu-rakunta voi auttaa haavoitettua oivaltamaan, että vaikka hänen läpikäymänsä kokemukset ja tunteet ovat todelliset ja ymmär-rettävät, hänen niiden perusteella tekemä tulkinta itsestä, omasta arvosta ja Jumalasta on virheellinen. Tässä sanan opettajan ja sielunhoitajan kyky neuvoa perustuu sen tun-temiseen, mitä Jumala sanassaan on ilmoittanut itsestään ja lapsistaan. Sana on kuin vasara, joka vääriä päätelmiä ha-jottaessaan synnyttää samalla uskoa ja toivoa.29) Esimerkiksi edel-lisellä sivulla C3.4  mainitun uskomusvakan sisältämien tulkintojen oikaisemiseksi voidaan keskustelua ja ajattelua ohjata tähän ta-paan:

 

1. tulkinta: Jumala on etäinen ja ankara Isä lapsilleen.

Mieltä suojaava totuus:

Pyhän Jumalan ankaruus syntiä kohtaan tuli täydellisesti tyy-dytetyksi Jeesuksen sovituskuolemassa. Uskoessani Jeesukseen olen jo saanut lahjaksi pysyvän vanhurskauden (syyttömyyden ja kelpaavuuden) Jumalan silmissä.30) Hänen lapsenaan minun ei enää tarvitse (enkä voi) mitenkään ansaita Hänen hyväksyntäänsä ja rakkauttaan (sivut A1.4 ja A3.1). Taivaallinen Isä ei vikoillen arvostele minua, sillä Hänen arviointinsa peruste on toisaalla: Kristuksessa, joka täytti lain puolestani. Saan näin ollen luottavaisena, ilman häpeää ja pelkoa, levätä ja kasvaa Jee-suksen täytetyn lunastustyön varassa. Saan olla ja elää jatkuvasti rakastavan Isän läsnäolon ja huolenpidon keskipisteessä, Hänelle kaikista tarpeistani ja sisäisistä kivuistani uskossa kertoen.

 

2. tulkinta: Tarvitsen ihmisten hyväksyntää.

Mieltä suojaava totuus:

Kaikkivaltiaan itsensä kutsumana, Hänen lapsekseen syntyneenä, minun ei tarvitse etsiä ihmisten suosiota ollakseni hyväksyt-ty. Olen tällaisenaan ainutlaatuisen ihana seurakuntaperheen jäsen – täysivaltainen, tasa-arvoinen ja kunnioitettu. Jumala on laatinut elämääni, sisäistä vahvistumistani ja hengellistä kasva-mistani varten yksilöllisen suunnitelman, jonka lähtökohta ei ole muiden toiveitten täyttäminen.31) Identiteettini ja asemani ei määräydy toisten ihmisten kautta, vaan Jumalan sanan mukaan. Saan Isän edessä kaikessa rauhassa rukoillen etsiä johdatusta omalle tielleni. Vaikka en ole riippuvainen muiden mielipiteistä, Jumala käyttää usein kokeneita lapsiaan ja hengellisiä opettajia ohjatessaan minua. Toisten palveleminen oikealla tavalla ei ole miellyttämistä: Edellinen tehdään Jumalalle, jälkimmäinen ihmi-sille myönteisen palautteen saamiseksi.32)

 

3. tulkinta: Vetäytyminen kokonaan pois on turvallisinta.

Mieltä suojaava totuus:

Jumala haluaa hoitaa minua ja tukea itsetuntoani myös yhteydessä toisiin lapsiinsa. Voin luottaa siihen, että kaikkea mitä avautumisessa tällaiseen yhteyteen tarvitsen, Hän vahvistaa minussa: luottamusta ihmisiin, uskoa ja kykyä läheisyyteen, voimaa ja rohkeutta ilmaista itseä sekä käytännön osaamista ja ymmärrystä.33) Yhdessäolo, yhdessä jakamisen, palvelemisen ja onnistumisen ilo lujittavat itseluottamustani ja sosiaalisia taito-jani. Saan opetella vastaanottamaan ja osoittamaan välittämistä. Seurakunnan yhteydessä opin myös tuntemaan itseäni, lahjojani ja Herraani paremmin. Raamatun mukaan olen omalla paikallani tärkeä toisille kristusruumiin jäsenille, mikä tuo elämääni run-saasti lisää merkityksiä.34)

 

4. tulkinta: Riippuvuus tuo helpotusta.

Mieltä suojaava totuus:

Riippuvuuteen pakenemisen sijasta tien löytäminen rakastavan Isäni syliin, jossa saan opetella purkamaan ahdistustani ja vastaanottamaan lohdutusta, hoitaa tunne-elämääni kestäväs-ti. Jumala on ottanut vastuun sisäisten ruhjeitteni hoitamisesta ja eheytymisestäni. Sitä varten Hän kärsivällisesti taivuttelee tahtoani, jotta saisi tulla kaiken lohdutukseni lähteeksi ja suurimman rakkauteni kohteeksi.35) Jumala haluaa täyttää minut Hengellään ja antaa minulle voiman katkaista suhteeni turhaan tai vahingolliseen riippuvuuteen.

 

5. tulkinta: Omat tunteet kuuluu tukahduttaa.

Mieltä suojaava totuus:

Minulla on oikeus ilmaista tunteeni ja ajatukseni (sivut C3.1 ja C3.2). Seurakunnan hyväksyvä ilmapiiri tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden harjoitella tunteiden ja mielipiteiden käsittele-mistä ja rakentavaa ilmaisemista. Aidossa yhteisössä tuntojani ei tukahduteta (mitätöidä), vaan niistä ja hyvinvoinnistani ollaan kiinnostuneita.36) Jumalan johdattamalla palvelupaikallani saan myös opetella rohkaisevan palautteen antamista toisille ja vä-littämisen osoittamista käytännössä.37)

 

6. tulkinta: Kukaan ei rakasta minua.

Mieltä suojaava totuus:

Jumala on todistanut käsittämättömän suuren rakkautensa minua kohtaan uhraamalla ainoan Poikansa puolestani. Hänen kiihkeätä kaipaustaan saada minut itselleen Raamattu vertaa kauppiaan haluun omistaa löytämänsä kaunis ja kallisarvoinen helmi. Kauppias oli valmis ostamaan tuon helmen, vaikka se maksoi hänen koko omaisuutensa.38) Jeesuksen opetuslasten keskelle on vuodatettu tämä sama rakkaus, ja minä pääsen omassa kotiseurakunnassani siitä monin tavoin osalliseksi (sivut A3.3, B2.5 ja B3).39)

 

7. tulkinta: Vastukset ovat liian voimakkaita.

Mieltä suojaava totuus:

Sisäistä paranemistani ja selviämistäni elämässä Jumalan avulla vihaa oikeastaan vain Sielunvihollinen, jonka ainoa vastustus-keino on valehtelu. Hän haluaisi köyttää mieleni alakuloisuuden, pelon ja epäuskon siteillä. Palvelijoittensa Sanballatin ja Tobian kautta hän aikoinaan pilkaten ja halveksien kylvi lannistavia epäilyksiä Jerusalemin muurin rakentajienkin ajatuksiin:

”Mitä nuo kurjat juutalaiset tekevät? Saavatko he jonakin päivänä työnsä valmiiksi? Herättävätkö he eloon tuhkaläjissä olevat kivet? Rakentakoot vain! Kettukin saa heidän kivimuurinsa hajoamaan, jos kiipeää sen päälle. Heidän kätensä herpoavat työstä, ja työ jää tekemättä.”40) 

Tältä suurisuiselta viholliseltani Jeesus otti todelliset aseet pois jo Golgatan voitollisen taistelun yhteydessä.41) Jeesus on aina kanssani ja vahvistaa minua! Hän pukee ylleni hengellisen sotavarustuksen (sivu C2.3), jotta kykenen tunnistamaan ja sam-muttamaan Paholaisen kaikki juonet.42) En siis enää kamppaile yksin voittaakseni elämäni vastukset, vaan elän Voittajan kanssa ja voittajan asemassa. Se merkitsee ennen kaikkea sitä, että omista tuntemuksistani, menneisyydestäni ja pimeydestä lähtöi-sin olevista valheista huolimatta Jumalan hoitava armotyö minussa etenee aikataulussaan. Se valmistuu yhtä vakuut-tavasti kuin muinoin Jerusalemin jälleenrakentaminen! Toisaalta minä- ja jumalakuvani eheytymisen myötä saan uuden otteen ja rohkeuden myös ajallisen elämän haasteisiin. Jokaiseen eteen tulevaan vaikeuteeni samoin kuin pientenkin päivittäisten tehtävieni hoitamiseen saan pyytää Jumalan apua, ymmärrystä ja Hänen hyvän tahtonsa tapahtumista. Hänen kei-novalikoimansa oikea-aikaisen avun ja siunauksen lähettämiseksi elämääni on mittaamattoman suuri!

 

Kotiseurakunnan käytännön tuki muissa elämänhallintaan liitty-vissä kysymyksissä kuin hengellisissä on tietysti rajallinen. Esimerkiksi ongelmat mielenterveydessä ja taloudellisessa toimeentulossa ovat sellaisia, joissa pienen paikallisen seura-kuntayhteisön resurssit riittävät ehkä vain ystäväensiavun, dia-konian, ruoanjakelun ja vertaistuen antamiseen. Mutta silloinkin kun joudumme turvautumaan ammatilliseen psykoterapia- tai psykofarmakologiseen hoitoon tai yhteiskunnan sosiaalihuollon palveluihin, saamme luottaa kulkevamme Taivaallisen Isän meille varaaman avun ja johdatuksen piirissä. Tuleehan jokainen vas-taanottamamme "hyvä anti ja täydellinen lahja ylhäältä, valojen Isältä, jonka luona ei ole muutosta eikä varjoakaan vaihtelusta".43)

 

Muuri valmistui elul-kuun 25. päivänä, kun työtä oli tehty 52 päivää. Kun kaikki vihollisemme kuulivat tästä, he tunsivat itsensä nöyryytetyiksi. He näet ymmärsivät, että työ oli suoritettu meidän Jumalamme avul-la (NEH 6:15-16).

 

Minä … luotan täysin siihen, että Hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, vie sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä (FIL 1:6).

 

Tietäkää: Herra on erottanut hurskaan itseään varten. Herra kuulee, kun huudan Häntä. Sillä Sinä, Herra, siunaat vanhurskasta, sinä suojaat häntä hyvyydelläsi niin kuin kilvellä. (PS 4:4; 5:13).    

 

Antautuessaan uskossa Taivaallisen Isän rakkaudelle ih-minen löytää itsensä, arvonsa, mahdollisuutensa ja ra-joitteensa totuudenmukaisella tavalla. Samalla hän eheytyy kykeneväksi rakkauden vastaanottamiseen ja osoittamiseen. Jumalan seurakunnalla, joka on varustettu monin luonnollisin ja hengellisin lahjoin, on mahdollisuus tukea jäseniään parantavan yhteyden kokemisessa. Yhä enenevässä määrin Jumala jakaa seurakuntaansa palvelutehtäviä ja armoitusta myös tunne-elämän vammojen hoitamiseksi. Hän uskoo omilleen sielun-hoidollista (terapeuttista) mielenlaatua ja kykyä: tietoa ihmis-mielestä, kuuntelemistaitoa sekä viisautta opastaa ahdis-tavien tai yllättäen myrskyn lailla nousevien tunteiden käsitte-lemisessä turvallisessa ympäristössä. Sielunhoitaja b) ei ole pa-rantaja, mutta Hengen johdossa hän voi olla raivaamassa mielen esteitä matkalla tervehtymiseen. Hänellä on seurakunnan opet-tajan ohella tärkeä palvelutehtävä ajatteluun ja tunteisiin liittyvien lukkojen ja uskomusvakkojen purkamisessa sanan terveeseen totuuteen neuvomalla.    

 

Tällä tavalla, sanan ja Hengen kautta, voi sisäisesti haavoille lyödyn uskovan mieleen vähitellen rakentua turvamuuri, jonka suojassa hän ymmärtää olevansa ainutlaatuisen arvokas ihminen ja Jumalan täydellisen, ehdottoman, hoitavan ja kasvattavan rakkauden ympäröimä. Sielujemme Suuri Paimen on antanut siitä lupauksen:

 

"Minä itse kaitsen lampaitani ja vien ne lepäämään", sanoo Herra. "Kadonneet Minä etsin, eksyneet Minä tuon takaisin, loukkaantuneet Minä sidon ja heikkoja vah-vistan. Minä pelastan lampaani eivätkä ne enää jää ryöstettäviksi." (HES 34:15-16,22)

 

Tässä mielessä seurakunta on kuin vertauksen majatalo, jonne laupias samarialainen (Jeesus) ohjasi Jerikon tiellä (maailmassa) ruhjeille lyödyn matkamiehen hoivaa saamaan.44) Vuodatettuaan akuutteihin haavoihin viininsä ja öljynsä (puhdistuksen ja pa-rantavan Hengen) ja ympäröityään ne siteillä (Isän rakkaudella) samarialainen jatkoi hoitotoimenpiteitä majatalossa. Lähtiessään sieltä hän vielä varusti majatalon sellaisella potentiaalilla, de-naareilla (tiedolla, viisaudella, hengellisillä lahjoilla ja halulla osoittaa välittämistä), että rikki menneen kuntoutuminen (hengen ja mielen uudistuminen) saattoi edetä loppuun asti.

 

Parhaimmillaan seurakunnan tehtävä on toimia juuri näin: palvella Kristuksen mielenlaadulla varustettuna Jumalan parantavan rakkauden välittäjänä.

 

Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystä-vällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja pitkämie-lisyyteen. Kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisil-lenne anteeksi, jos jollakulla on moitetta toista vastaan. Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, joka on täydellisyyden side. Vallitkoon teidän sydämis-sänne Kristuksen rauha, johon teidät myös on yhdessä ruumiissa kutsuttu, ja olkaa kiitollisia! Runsaasti asu-koon teissä Kristuksen sana. Opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikella viisaudella (KOL 3:12-16).