B6  Mies ja nainen yhdessä           12.4. 2021

 

 

 

B6.1  Luodut yhteistyöhön 

 

Raamatun syvänä juonteena ihmiselle annettujen Jumalan suunnitelmien toteuttamisessa on miehen ja naisen yhteistyö. Huomaamme sen esimerkiksi seuraavista tehtävänkuvauksista, jotka koskevat luomakunnan hallitsemista, avioliiton ja perheen hoitamista sekä seurakunnan rakentamista.

 

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jumalan kuvaksi Hän loi hänet, mieheksi ja naiseksi Hän loi heidät. Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää, täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Herra Jumala otti ihmisen ja asetti hänet Eedenin puutarhaan viljelemään sitä ja pitämään siitä huolta. (1 MOOS 1:27-28; 2:15) 

 

Kaksin on parempi kuin yksin (SAARN 4:9). Mies jättäköön isänsä ja äitinsä ja yhtyköön vaimoonsa, ja heistä tulee yksi liha (1 MOOS 2:24). Mies täyttäköön velvollisuutensa vaimoa kohtaan, samoin vaimo miestään kohtaan. Vaimon ruumis ei ole hänen omassa vallassaan vaan miehen. Samoin ei mie-henkään ruumis ole hänen omassa vallassaan vaan naisen (1 KOR 7:3-4). Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen puolesta (EFES 5:25).

 

Minä olen valinnut Aabrahamin, että hän käskisi lapsiaan ja perhettään pysymään Herran tiellä ja toimimaan van-hurskaasti ja oikeudenmukaisesti (1 MOOS 18:19). Kuule, poi-kani, isäsi ojennusta äläkä hylkää äitisi opetusta (SNL 1:8). Niin kuin äiti lohduttaa lastaan, niin Minäkin lohdutan teitä (JES 66:13). Herra, sinun Jumalasi, kasvattaa sinua niin kuin isä kasvattaa poikaansa (5 MOOS 8:5).

 

Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeu-tuneet Kristukseen. Tässä ei ole miestä eikä naista, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi (GAL 3:27-28). Sillä jokainen, joka tekee Minun taivaallisen Isäni tahdon, on Minun veljeni ja sisareni ja äitini (MATT 12:50). Suosittelen teille sisartamme Foibea, joka on Kenkrean seurakunnan palvelija. Auttakaa häntä kaikessa, missä hän tarvitsee teitä, sillä hän on ollut avuksi monelle, myös minulle. Tervehdys Priskalle ja Akvilalle, työtovereilleni Kristuksessa Jeesuk-sessa. (ROOM 16:1-2,3).

 

Jumalan kuvana samanarvoisiksi ja yhteistyökykyisiksi luodut Aadam ja Eeva olivat keskenään erilaisia. Juuri erilaisuutensa ansiosta nainen, josta tuli kaikkien ihmisten äiti, kykeni olemaan miehelle sopiva apu (1 MOSS 2:18; 3:20). Ehkäpä kavala Käärme oli havainnut sen verran eroa haavoittuvuudessa ja alttiudessa juonittelulleen, että valitsi uhrikseen Eevan (1 MOOS 3:1,6; 1 TIM 2:14). Aadamkin lankesi syntiin, vaikka ei samalla tavalla kuin Eeva: mies ei ollut puolustamassa perhettään Pettäjää vastaan, mutta vaimoaan kuunnellen hyväksyi toiminnan, joka oli vastoin Jumalan sanaa (1 MOOS 2:16-17; 3:6,17; 1 KOR 11:3). Syn-tiinlankeemuksen jälkeen Jumala kutsui kuitenkin ensimmäisenä vastuuseen miehen, joka häpeän ja pelon vallassa oli pii-loutunut sekä puutarhan lehvästöön että vaimonsa selän taakse (1 MOOS 3:912).

 

 

 

B6.2  Miehen vastuun tarkentuminen

 

Syntiinlankeemuksen seurauksena Jumala asetti vihollisuuden Käärmeen ja naisen siemenen (Jeesuksen) välille. Miehen ja naisen välinen yhteistyö Maan hallitsijoina sen sijaan jatkui, mutta vaikeammissa oloissa paratiisin ulkopuolella:

 

Naiselle Jumala sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinä synnytät lapsia. Kuitenkin sinä tunnet halua mieheesi, ja hän on hallitseva sinua." Miehelle Jumala sanoi: "Koska kuuntelit vaimoasi ja söit puusta, josta kielsin sinua syömästä, on maa on kirottu sinun vuoksesi. Vaivaa nähden saat siitä ruokasi kaikkina elämäsi päivinä. Otsasi hiessä sinä syöt leipäsi, kunnes tulet jälleen maaksi." (1 MOOS 3:16-17)

 

Raamatun historiaa lukiessamme huomaamme, millaiseksi miehen ja naisen yhteistyön vastuusuhde tarkentui syntiinlankeemuksen jälkeen. Miehen vastuuvelvollisuus tuli ilmeiseksi kaikessa Jumalan taloudenhoidossa: aluksi patriarkkojen ja Israelin kansan elämässä, myöhemmin UT:n perhe- ja seurakuntanäkemyksessä. Jumalan kutsumat papit, perhekuntien päämiehet ja kuninkaat vastasivat Israelin jumalanpalveluksen ja hallinnon järjestämisestä; Jeesuksen valitsemat apostolit johtivat seurakuntaa ja kirjoittivat Hengen ohjauksessa sen opillisen perustuksen. 

 

Jeesus vei muutoksen miehen asemassa kuitenkin vielä pitemmälle - sen kolmanteen vaiheeseen: Hän uudisti patriarkaalisen johta-mismallin täydellisesti. Yhä edelleen paikallisen seurakunnan kait-sennassa ja perheestä huolehtimisessa vastuu Jumalan edessä on miehellä, mutta omalla esimerkillään Jeesus näytti mallin siitä, kuinka tätä vastuuta tulisi kantaa: rakastaen, palvellen ja itsensä alttiiksi antaen (1 PIET 3:1-2; LUUK 22:24-27; JOH 13:15; 1 PIET 3:1-2; 5:1-3). Harva ymmärtää täysin, kuinka radikaalia oli Jee-suksen lämmin ja arvostava suhde naiseen 2000 vuoden takai-sessa juutalaisessa yhteiskunnassa.       

 

 

 

B6.3  Mies ja vaimo perheessä   

 

Jumala loi miehen ja naisen omaksi kuvakseen ja tasa-arvoisiksi. Mm. ajattelun, luovuuden ja tunnetaitojen muodossa Luoja latasi molempiin runsaasti henkisiä ominaisuuksiaan - ei kuitenkaan kaikkia samanvahvuisina, identtisinä. Nykytutkimus on havainnut, että eri sukupuolien aivoissa on sekä biologisia että ympäristöstä johtuvia eroja. Avioliitossa ja perheen hoitamisessa tämä puo-lisoiden ihana erilaisuus on suuri rikkaus ja voimavara. Mutta ellei mies kanna hänelle kuuluvaa vastuuta rakastaen palvelemalla, ei Jumalan tarkoittama miehen ja vaimon ainutlaatuinen yhteistyö pääse kukoistamaan perheyhteisön (ja lopulta koko yhteiskunnan) parhaaksi.    

 

Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsenä alttiiksi sen puolesta (EFES 5:25). Miehet, eläkää ymmärtäväisesti vaimonne kanssa niin kuin heikomman astian kanssa. Osoittakaa hänelle kunnioitusta, koska olette yhdessä elämän armon perillisiä, etteivät ru-kouksenne estyisi (1 PIET 3:7). Ei myöskään mies saa hylätä vaimoaan (1 KOR 7:11).

 

Ja Joosua sanoi kansalle: "Valitkaa tänä päivänä ketä tahdotte palvella. Mutta minä ja minun perheeni palvelemme Her-raa (JOOS 24:15).

 

Aviomiehen alamaisuutta Jeesukselle verrataan UT:ssa Kristuksen alamaisuuteen Jumalalle ja aviovaimon alamaisuutta miehelleen verrataan seurakunnan alamaisuuteen Kristukselle. Tunnettu kään-nösversio KJV 72 kuvaa tätä suhdetta sanaparilla authority-submission. Siinä auktoriteetin esikuvana on Kristuksen tapa kantaa vastuuta omistaan - ei käskemallä halliten tai alistaen eikä itsekkäästi omaa etua etsien, vaan kuunnellen, lohduttaen, roh-kaisten, kärsivällisesti Isän tahdon mukaan ohjaten ja rakkaittensa puolesta kärsien. Miehen tehtävä on suojella (kreik. poias) perhettään, mikä teonsana esiintyy juurena Jeesuksesta käytetylle sanalle Poimēn eli Paimen. 

   

... olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa. Tahdon teidän kui-tenkin tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mies on vaimon pää ja Jumala on Kristuksen pää (1 KOR 7:2; 11:3).

 

Vaimot, olkaa omalle miehellenne alamaisia niin kuin Herralle, sillä mies on vaimon pääniin kuin myös Kristus on seurakunnan pää. Niin kuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehelleen kaikessa ala-maisia (EFES 5:22-24).

Naimisissa oleville annan käskyn, en minä vaan Herra, että vaimo ei saa erota miehestään (1 KOR 7:10).

 

 

 

B6.4 Mies ja nainen seurakunnassa

 

Jokainen Jeesuksen opetuslapsi kuuluu kuninkaalliseen ja pyhään papistoon (1 PIET 2:9). Niinpä miehen ja naisen palveluteh-tävätkin seurakunnan keskellä ovat lähes samanlaiset. Ne eroavat toisistaan vain edellä mainitun johtamisvastuun osalta, joka on uskottu miehelle. Paikallisseurakunnassa tämä koskee kahta tehtävää: kaitsijan ja koko seurakunnan opettajan virkaa. Näiden molempien viranhaltijoiden työn jälkikäteen tapahtuva arviointi (tilinteko ja tuomio) Kristuksen tuomioistuimessa maini-taan Raamatussa erikseen (HEPR 13:17; JAAK 3:1).  

 

Raamatun kielenkäytössä seurakunnan kaitsijan (kreik. episkopos; APT 20:28; TIIT 1:7) ja vanhimman (presbýteros; APT 11:30; 20: 17,28; 1 PIET 5:1-3) toimenkuva on sama: he paimentavat ja johtavat paikallisseurakuntaa, pitävät laumasta huolta ja ovat sille esikuvina. Virantoimituksessa olevat kaitsijat mainitaan aina moni-kossa, joten useat vanhimmat johtavat seurakuntaa yhdessä (APT 14:23; FIL 1:1; 1 TESS 5: 12; 1 TIM 5:17). Apostoli Paavali piti tärkeänä, että kuhunkin kaupunkiin syntynyt seurakunta sai oman vanhimmistonsa organisoimaan työn jatkuvuutta (TIIT 1:5).    

 

Jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijaksi, hän haluaa jaloon tehtävään. Seurakunnan kaitsijan tulee olla nuhteeton, yhden vaimon mies. Hänen tulee hallita hyvin oma kotinsa ja kaikella arvokkuudella pitää lapsensa kuuliaisina. Jos joku ei pysty hallitsemaan omaa kotiaan, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta (1 TIM 3:1-5).

 

Vaikka kaikilta vanhimmilta edellytetään sanassa pysymistä ja terveen opin neuvomiskykyä, eivät he kaikki ole armoitukseltaan sanan opettajia (TIIT 1:9; 1 TESS 5:12; 1 TIM 5:17). Kaitsijan paimenuuteen liittyvä seurakunnan opettajan virka, jota arvostettu brittil. raamatunopettaja Derek Prince (1915-2003) kutsui nimellä "governmental teaching", erotetaan selvästi muusta opettamises-ta ja neuvomisesta (ROOM 12:7; ROOM 15:14).  

 

Hän antoi ... toiset opettajiksi (EFES 4:11).

Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän vallitsee miestä, vaan hänen tulee elää hiljaisuudessa (1 TIM 2:12).

 

Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana. Opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikella viisaudella ... (KOL 3:16). Mitä olet minulta kuullut, usko se luotettaville ihmisille, jotka sitten kykenevät opettamaan muitakin (2 TIM 2:2).

 

UT ei siis kerro, että naiset olisivat harjoittaneet vanhimman kaitsijantointa ja siihen kuuluvaa opetustyötä. Sen sijaan se mainitsee useita esimerkkejä naisista, jotka monin tavoin muuten neuvoen opettivat seurakunnassaan. Parhaiten muistamme Pris-killan antaman opastuksen Efesoon saapuneelle saarnamies Apollokselle (APT 18:26), Korintin seurakunnan sisarille annetun kehotuksen ohjata nuoria vaimoja vaelluksen pyhyyteen (TIIT 2:3-5; 2 KOR 8:23) ja Euniken opetukset pojalleen Timoteukselle (2 TIM 1:5; 2 TIM 3:15).

 

Herra lisätköön teille yhä runsaammin rakkautta toisianne kohtaan (1 TESS 3:12). ... palvelkaa toisianne rakkaudessa (GAL 5:13). ... että pysytte samassa hengessä ja yksi-mielisesti taistelette yhdessä evankeliumin uskon puolesta (FIL 1:27).

 

Jeesuksen esimerkin mukaan rakkaudessa palvellen mies ja nainen on tarkoitettu yhteistyössä, erilaisuuttaan hyödyntäen, rakenta-maan Kristuksen seurakuntaa. Ilman erotusta Jumala on asettanut sekä miehiä että naisia profetioidensa kanavaksi seurakuntaansa - rohkaisemaan, kehottamaan ja lohduttamaan ihmisiä (APT 21:9; ROOM 12:6; 1 KOR 11:5; 14:3-4; LUUK 2:36-38; 2 MOOS 15:20; TUOM 4:4; 2 KUN 22:14). Molempia Hän on lähettänyt myös evankelistan tehtäviin pelastussanomansa ja herätyksensä välikappaleiksi (EFES 4:11). Yhdessä he saavat palvella seura-kuntaa tiedon- ja viisauden sanojen lausujina, uskon ja paran-tamisen armolahjojen haltijoina sekä voimallisten tekojen, henkien erottamisen ja kielten selittämisen lahjan käyttäjinä (1 KOR 12:7-10; 2 MOOS 4:24-26). Erilaisuuteen ja sukupuoleen katsomatta kaikki kristityt ovat saaneet pyhän kutsun esirukoilijoiksi ja Jee-suksen todistajiksi sekä palvelemaan moninaisilla avustamisen, kehottamisen ja laupeuden lahjoilla (1 KOR 12:28; LUUK 8:3; ROOM 12:8).

 

Kehottakaa siis toisianne ja rakentakaa toinen toinen tois-tanne, niin kuin teettekin (1 TESS 5:11). Se, jolla on kehot-tamisen lahja, kehottakoon. Joka antaa, antakoon vilpittö-mästi. Joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti. Joka harjoittaa laupeutta, tehköön sitä iloiten (ROOM 12:8). Sitten Hän antoi armolahjoja avustaa (1 KOR 12:28).  

 

Lähes lukematon on niiden Jumalan antamien mahdollisuuksien, henkilökohtaisten lahjojen ja kykyjen määrä, joita Hän haluaa hyödyntää seurakuntaansa rakentaessaan. Vaikka edellä jakeessa ROOM 12:8 mainittu ilmaisu "johtaa" (kreik. proistēmi = "johtaa", "hallita", "asettaa eteen") liittyy useimmiten seurakunnan kaitse-miseen ja kodin hallitsemiseen, sana soveltuu myös niihin, jotka "eteen asetettuina" juontavat kokouksia, johtavat ylistystä tai kuoroa, vetävät pyhäkoulua, rukousryhmää, kerhoa, leipäkirkkoa, miestenpiiriä tai naistenpäivää sekä palvelevat vastuuhenkilöinä esimerkiksi keittiössä ja tarjoilussa, sielunhoitotiimissä ja kiin-teistönhoidossa. Kaikenlaisten pienryhmien (osajoukkojen) johtaji-na vanhimmiston auktoriteetin alaisuudessa toimivat veljet ja sisaret palvelevat lahjallaan Herraa Jeesusta. He saavat johtaa "tarmokkaasti", kuten ROOM 12:8 kannustaa. 

          

 

 

B6.5 Seurakuntapalvelijat

 

Modernin seurakuntanäkemyksen mukaan pastoriksi kouluttautu-minen avaa kelpoisuuden seurakunnan johtajan tehtävään. Paikallisseurakunnassa kaitsijoiden vastuuta ovat joskus joutuneet kantamaan uskolliset sisaret sen vuoksi, että veljet ovat jostakin syystä vetäytyneet piiloon "takavasemmalle". Kyllä meillä miehillä on aihetta katsoa tiukasti peiliin - ja ennen kaikkea kysellä parannuksessa omaa kutsumustamme - jos seurakuntamme van-himmiston enemmistö puheenjohtajineen on Jumalan laumasta huolta kantavia naisia. Missään tapauksessa normaali sanan mu-kainen tilanne se ei ole!  

 

Toisaalta seurakunnissamme on esiintynyt opetusta, joka osaltaan on edesauttanut miesten vastuunkantamisen aliarvioimista. Ope-tuksen mukaan seurakuntapalvelijan virassa Raamatun aikana tapahtunut ilmeinen muutos merkitsee automaattisesti vapautta muuttaa käsitystä myös seurakunnan vanhimman (kaitsijan) tehtävästä. Sanan ilmoitus on kuitenkin asetettu näyttämään pysyvästi suuntaa läpi vuosituhansien ja kulttuurivaihteluiden. Emme voi omavaltaisesti trendien mukaan muuttaa sitä. Tutki-taanpa seurakuntapalvelijan ja seurakunnan kaitsijan toimessa tapahtuneita muutoksia huolellisesti. 

 

Vapaaehtoista ja oma-aloitteista lähimmäisen palvelemista UT:n kreikankielessä ilmaisevat käsitteet diākonos (palvelija), diākonéō (palvella) ja diākoniā (palvelus). Ensimmäisen kerran seurakun-nallisena palveluvirkana törmäämme sanaan diākoniā jakeessa APT 6:1 merkityksessä "avustusten jakaminen" (ministration). Siinä apostolit siunasivat seurakuntapalvelijan tehtävään seitsemän miestä (diakonia), jotka aloittivat ruoan jakamisen rakkauden-palveluna seurakunnan vähävaraisille jäsenille (APT 6:2-6). Tämä tapahtui jo 30-luvun puolivälin paikkeilla.

 

Kun Paavali vuonna 58 lähetti Korintista kirjeen roomalaisille, hän antoi siinä hyvän tunnustuksen sisarestaan Foibesta, joka tuol-loin toimi Kenkrean (eli Korintin satamakaupungin) seurakunnan palvelijana (diākonos). Seurakuntapalvelijan tehtävä näyttää siten jo varhain kehittyneen myös naisten kutsumukseksi.

 

Seuraavan kerran seurakuntapalvelijat (diākonos) mainitaan van-hinten rinnalla omana ryhmänään Paavalin filippiläisille Roomasta vuonna 61 lähettämässä kirjeessä: 

Paavali ja Timoteus, Kristuksen Jeesuksen palvelijat, kaikille Filippissä oleville pyhille ... sekä seurakunnan kaitsijoille ja seurakuntapalvelijoille (FIL 1:1).

 

Paavalin 1. kirje Efeson seurakunnan kaitsijalle Timoteukselle vuonna 65 sisälsi ohjeita seurakuntapalvelijoiksi (diākonos) valit-tavien ominaisuuksista. 1 TIM 3:11:ssa käytetty sana "vaimojen" voisi tutkijoiden mielestä yhtä hyvin olla "naisten". Pohjana oleva kreikan sana gynē merkitsee nimittäin kumpaakin. Esimerkiksi KJV:ssa se esiintyy 192 kertaa käännettynä muotoon "woman" ja 92 kertaa muotoon "wife". Niinpä Iso Raamatun Tietosanakirja (osa 3, palsta 5164) toteaakin: "On luultavaa, että näillä naisilla ei tarkoiteta diakonien vaimoja, vaan naisia, joilla oli diakonin virka." Seurakuntapalvelijoina kristittyjen kodeissa laupeutta har-joittavien naisten (ja miesten) Paavali edellytti olevan "arvokkaita, ei panettelijoita vaan raittiita ja kaikessa uskollisia."   

 

Edellä olevan perusteella on hyvinkin ilmeistä, että diakonin tehtävä, jonka hoitamiseen seurakunnassa alunperin asetettiin miehiä, avautui nopeasti myös naisille. Uuden Testamentin lehdiltä emme kuitenkaan löydä vahvistusta sille ajatukselle, että saman-lainen kehitys olisi tapahtunut seurakunnan vanhimman (kaitsi-jan) palvelutehtävässä. Jos perustamme oppimme apostolisen opetuksen varaan, meidän tulisi vain rehellisesti tämä asia myön-tää ja hyväksyä.

 

Se, jolla on palvelutehtävä, palvelkoon, jolla opettamisen lahja, opettakoon (ROOM 12:7).

Palvelkaa toisianne Jumalan moninaisen armon hyvinä talouden-hoitajina sillä armolahjalla, jonka kukin on saanut. Jos joku puhuu, puhukoon Jumalan sanoja. Jos joku palvelee, palvelkoon sen voiman mukaan, jonka Jumala antaa, että Jumala tulisi kaikessa ylistetyksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kunnia ja valta, aina ja iankaikkisesti. Aamen. (1 PIET 4:10-11) 

 

Sisarten astuminen seurakunnan vanhimman (kaitsijan) osaan sen vuoksi, että veljet ovat kätkeneet tämän talenttinsa, ei mielestäni kuitenkaan ole pelastuskysymys eikä riidan aihe. Sen sijaan este seurakunnan laajemmalle Hengen uudistumiselle ja herätyksen puhkeamiselle se saattaa olla. Kysymys ei ole ihmisten mieli-piteistä, vaan siitä, kuinka vakavana ongelmana Ilmoituksen Antaja näkee tämän viimeisinä vuosikymmeninä muotiin tulleen menettelyn.